howling dogs

Twine-pohjainen hypertekstipeli.
”Porpentinen
howling dogs on Twine-pelin malliesimerkki: lyhyt tarina, joka avautuu tekstinpätkä kerrallaan sen mukaan, mitä hyperlinkattua sanaa tai lausetta painaa. Tuntematon päähenkilö kytkee itsensä päivästä toiseen jonkinlaiseen virtuaaliseen todellisuuteen. Joka kerta laite vie kokemaan lyhyen hetken toisen henkilön elämässä – yleensä jossain hyvin kaukaisessa ajassa ja paikassa. Valintojen määrä kannustaa kokemaan howling dogsin useammin kuin kerran ja lähestymään sen tarinaa eri kulmista.”
Esitelty Aleksandr Manzosin kuratoimassa pelitaiteen ja kirjallisuuden numerossa 4-2020.

Hypertextual Twine game.
”Porpentine’s howling dogs is a prime example of a Twine game: a short narrative that expands one text fragment at a time, according to which hyperlinked word or sentence the player chooses. The unknown protagonist connects themselves into some kind of virtual reality, day after day. Every time the machine transports the player into the experiences of another person’s life usually in some extremely remote place and time. The amount of choices in howling dogs encourages the player to complete it more than once, to approach it from different perspective.”
Presented as part of Nokturno’s guest curated issue on game art and literature 4-2020, curated by Aleksandr Manzos.


 

 

 

Näytevideo | Video excerpt from the game

80 Days

Jules Vernen romaanista ammentava seikkailupeli.
”80 Days
on löyhä sovitus Jules Vernen seikkailuromaanista Maailman ympäri 80 päivässä, jossa herrasmies Fogg ja tämän palvelija Passepartout yrittävät kiertää maapallon aikarajan puitteissa. Sen yhden ainoan reitin sijaan pelissä voi vapaasti matkustaa kymmeniin kohteisiin Ulundista Yokohamaan ja Helsingistä Teheraniin. Jokaiselle kohteelle ja usein niiden välillekin on kirjoitettu omat pienet kohtaamisensa ja käänteensä, joiden kulkuun vaikutetaan valintoja tekemällä. 80 Days on kuin satojen mininovellien kokoelma, joka ei tyhjene yhdellä tai edes usealla pelikerralla.”
Esitelty Aleksandr Manzosin kuratoimassa pelitaiteen ja kirjallisuuden numerossa 4-2020.

Adventure game drawing from the novel of Jules Verne.
”80 Days is an adaptation of Jules Verne’s 1873 novel, Around the World in Eighty Days, where a gentleman named Phileas Fogg and his servant Passepartout attempt to circumnavigate the globe within said deadline. Instead of there being only one route to take, the game allows the player to visit dozens of locations, from Ulundi to Yokohama and from Helsinki to Tehran. Each destination involves its own twists and turns, the outcomes of which are determined by the player’s choices. 80 Days is like a collection of hundreds of miniature short stories whose scope cannot be exhausted by one or even several playthroughs.”
Presented as part of Nokturno’s guest curated issue on game art and literature 4-2020, curated by Aleksandr Manzos.


 

 

 

Näytevideo | Video excerpt from the game

Hypnospace Outlaw

Runsaasti kirjallisia elementtejä sisältävä peli, jossa pelaaja moderoi internetiä.
”Se on kuin internet-arkisto kuvitteelliselta 1990-luvulta. Pelaaja toimii moderaattorina, jonka työnä on etsiä piratismin ja ahdistelun kaltaisia rikkeitä nettisivuilta. Hiljalleen käy selväksi, että syvemmät ongelmat saattavat piillä pikemmin netin kehittäjien kuin käyttäjien parissa. Moderaattorista tulee ennen pitkää etsivä. Pelin maailma on samaan aikaan vieras ja tuttu. Hirveille bändeille omistetut fanisivustot, omia harrastuksia esittelevät kotisivut ja muut naurattavat, koska ne tuntuvat todellisilta.”
Esitelty Aleksandr Manzosin kuratoimassa pelitaiteen ja kirjallisuuden numerossa 4-2020.

Game where the player dives into the archives of internet.
The game is like an internet archive from a fictional version of the 1990s. The player acts as a moderator whose job it is to seek out offences such as piracy and harassment, on dozens and dozens of websites. It gradually becomes apparent that the deeper problems may lie rather in the web designers rather than the users. The moderator soon becomes a detective. The world of Hypnospace Outlaw is simultaneously recognizable and yet unfamiliar. Fan sites for awful bands, homepages showcasing people’s hobbies, and other remnants of the 90s will make many players laugh, because they feel real.”
Presented as part of Nokturno’s guest curated issue on game art and literature 4-2020, curated by Aleksandr Manzos.


 

 

 

Näytevideo | Video excerpt from the game

Kentucky Route Zero

Suuren amerikkalaisen romaanin konseptia mukaileva ”suuri amerikkalainen peli”.
”Kentucky Route Zero on pelien lähin vastine suurelle amerikkalaiselle romaanille. Pinnalta se on kertomus ikääntyneen lähetti Conwayn viimeisestä kuljetusmatkasta. Erilaiset kohtaamiset ovat kokemuksen selkäranka, ei saapuminen perille. Taustalla on kaikuja etelän gotiikasta ja maagisesta realismista: joukko yhteiskunnan kelkasta tippuneita hahmoja kulkee taloudellisen taantuman jälkeisissä välitiloissa.”
Esitelty Aleksandr Manzosin kuratoimassa pelitaiteen ja kirjallisuuden numerossa 4-2020.

”A great American game” following the concept of the great American novel.
”It is not excessive to claim that Kentucky Route Zero is the closest game equivalent to the great American novel. It is framed by a narrative of an aging courier called Conway, on his final delivery run. Different interactions on the road form the backbone of the experience, not reaching the destination. The game’s backdrop is based on Southern Gothic and magical realist traditions: a group of travelers who have fallen outside of society are wandering in the aftermath of a financial downturn.
Presented as part of Nokturno’s guest curated issue on game art and literature 4-2020, curated by Aleksandr Manzos.


 

 

 

Näytevideo | Video excerpt from the game

Pathologic 2

Eettisiä ja yhteiskunnallisia kysymyksiä käsittelevä vahvan kirjallinen peli.
”Jossain Venäjän syrjäisillä aroilla sijaitsevassa pikkukaupungissa puhkeaa rutto. Epidemia toimii alkusysäyksenä saada pelaaja tekemisiin kaupungin eri toimijoiden kanssa. Nämä on usein kirjoitettu kuvastamaan tiettyjä vastakkaisia ajatuksia ja arvoja: luonto vastaan tiede, yksilö vastaan yhteisö, perinteet vastaan kehitys. Kaikki tämä ilmaistaan runsaalla, filosofisella monivalintadialogilla.”
Esitelty Aleksandr Manzosin kuratoimassa pelitaiteen ja kirjallisuuden numerossa 4-2020.

Literary game addressing ethical and societal questions.
”A plague breaks out in a small village somewhere on the remote steppes of Russia. The epidemic acts as a catalyst for the player to interact with the various characters in the town. These are often written to reflect certain opposing ideas and values: nature vs. science, the individual vs. the community, tradition vs. progress. All these are expressed as a rich, philosophical multiple choice dialogue.”
Presented as part of Nokturno’s guest curated issue on game art and literature 4-2020, curated by Aleksandr Manzos.


 

 

 

Näytevideo | Video excerpt from the game