Ajankohtaista

Nokturnon uusi päätoimittaja on FT Miikka Laihinen!

Nokturnon väistyvä päätoimittaja kyseli vaihdoksen kynnyksellä tulevalta päätoimittajalta muutamia kysymyksiä. Mitä haluaisit kertoa itsestäsi tulevana päätoimittajana? Oma ammatillinen taustani on kirjallisuuskritiikissä ja kirjallisuudentutkimuksessa. Olen kirjoittanut pääosin nykyrunouteen keskittyvää kritiikkiä noin vuosikymmenen, ja lokakuussa 2021 väittelin Turun yliopistossa suomalaisen nykyrunouden kokeellisuuksia ja niiden lukemisen kysymyksiä tarkastelevalla väitöstutkimuksellani. Näkökulmani myös Nokturnon tekemiseen on näin ollen nimenomaan lukijan […]

Nokturno hakee uutta päätoimittajaa!

Vuodesta 2005 toimineen sivuston päätoimittaja kokoaa 4-6 kertaa vuodessa ilmestyvät numerot, koordinoi sivuston projekteja ja pitää yhteyttä yhteistyökumppaneihin. Tehtävässä edellytetään alan tuntemusta ja kiinnostusta sen kehitystä kohtaan, hyviä vuorovaikutustaitoja sekä sujuvaa suomen ja englannin osaamista. Päätoimittajaksi voi hakea myös työparina. Työssä Nokturnon päätoimittajana pääset näkemään läheltä sekä kotimaisen että ulkomaisen digitaalisen ja kokeellisen runouden kukoistavan […]

Nokturnon vuoden 2021 digitaalisen residenssin runoilija on Mariana Marangoni!

Marangonin Overflowing Gardens of Decay -teoskokonaisuus edustaa visuaalista runoutta. Teos luotaa hakurobotin avulla internetin rapistuvia alueita, hajonneita nettisivuja, joita ei enää aktiivisesti päivitetä tai ylläpidetä. Projektissa rikkinäiset nettisivut muuntuvat performatiivisiksi tiloiksi, joissa Marangoni korvaa vaurioitunutta sisältöä runoudella ja kuvataiteella. Nokturno kysyi Marianalta muutamia kysymyksiä ennen residenssin alkua. Mikä inspiroi sinua tähän projektiin? – Rappioituminen ja […]

Digitaalisen kirjallisuuden hanke etenee työpajavaiheeseen

Digitaalisen kirjallisuuden hanke di.ki on Nuoren Voiman Liiton, Elävän kuvan keskus Elke ry:n, Aalto-yliopiston Aalto Studiosin, Taideyliopiston kirjoittamisen maisteriohjelman ja Runoyhdistys Nihil Interit ry:n Nokturno.fi-verkkolehden yhteinen digitaaliseen kirjallisuuteen keskittyvä kehittämishanke. Hanke on SKR:n Uudenmaan rahaston kärkihanke ja sitä tukee AVEK. Hankkeen virtuaalisen Digital Literature Hackathon -tapahtuman tuomaristo valitsi tapahtumassa luoduista yhdestätoista teoskonseptista viisi jatkokehittelyyn. Digitaalisen […]

Haku Nokturnon vuoden 2021 digitaaliseen residenssiin on alkanut!

Digitaalisen, kokeellisen ja monitaiteisen runouden sivusto Nokturnon digitaalinen residenssi on virtuaalinen residenssi, joka painottaa digitaalisia keinoja osana runoutta. Tekijälle annetaan käyttöön virtuaalinen residenssitila, jota hän voi hyödyntää haluamallaan tavalla. Digitaalisuuden ja runouden leikkauspisteet voivat olla läsnä esimerkiksi seuraavilla tavoilla: 1. digitaalisia keinoja hyödyntävän teoksen luominen ja sen julkaisu sivustolla 2. digitaalisuuteen ja runouteen liittyvä teosprosessi, […]

1-2023

Tavallisen sunnuntain runoja

”OLI SOTA, OLI SUNNUNTAI, OLI BUSINESS AS USUAL” Runoilija Matti Kangaskosken teoksesta BUSINESS AS USUAL – Elokirja irrotettu fraasi tunkeutuu alkuhelmikuisen iltapäivähämärän läpi kuin tylppä teräsesine. Vielä vuosi sitten käsityskyvyn ulottumattomiin paikantuneesta inhimillisestä kauhusta on tullut business as usual, osa arkisen raukeaa merkkivirtaa. Uutislähetysten meteorologit tapaavat juuri näihin aikoihin alkaa puheen ”talven selän taittumisesta” ja […]

3-2022

Pimeän ajan poetiikkoja

Maryam Ghouthin neliosainen videorunosarja Toxic Love Cycle lähestyy ihmissuhteen tuhovoimaisuutta psykologisen projektion käsitteen näkökulmasta. Teknisesti korkeatasoinen teos on Nokturnon historian ensimmäinen julkaisu Yhdistyneiden arabiemiirikuntien runoilijalta. Sanna Telkki-Kovan videorunossa Moribunda sum elämän rajallisuus ja kuoleman läsnäolo puhutaan läsnäoleviksi erilaisten mytologisten kerrostumien läpi. Laura Tresselin Menneisyysgeneraattori pyytää lukijaa ”palauttamaan menneisyyden”. Vanhoista säätiedotuksista, horoskoopeista ja tekijän omista muistikirjamerkinnöistä ammentava tekstigeneraattori kysyy, mitä menneestä jää […]

2-2022

Mielistä ja märehtimisestä

”Miksi digitaalisessa maailmassa pitäisi imitoida paperilla olevaa runoutta? Miksi imitoisin kolmiulotteista reaalimaailmaa, kun selainpohjainen ilmaisu ei kuitenkaan ole sitä?” Näin tuumii suomalaisen videorunouden edelläkävijä J.P. Sipilä Nokturnon kesänumeroon antamassaan haastattelussa. Sipilän ajatuksissa on vissi jujunsa: digitaalisella ilmaisulla on suhteessa paperille painetun kirjallisuuden käytänteisiin omat monialaiset toimintalogiikkansa ja traditionsa; oma(t) mielensä. Ranskalainen filosofi Gilles Deleuze (1925–1995) kirjoittaa teoksessaan Nietzsche […]

1-2022

Kirjallisuuksien digitaalista historiaa

Kun Dante Alighierin (1265–1321) poismenon seitsemättäsadatta vuosipäivää kokoonnuttiin muistelemaan viime syksynä Oxfordin yliopiston Ashmolean Museumiin, oli vieraiden joukossa (ainakin) yksi androidi. Ai-Da, ”maailman ensimmäinen ultrarealistinen robottitaiteilija”, oli generoinut juhlanäyttelyyn valikoiman Jumalaisen näytelmän tekstimassasta innoittuneita runoja, joita myös itse lausui tapahtumassa. Näyttelyn raamittaminen ja siitä uutisointi otti häpeämättömän antropomorfisia kierroksia. Runoilevan robotin ensisijaiseksi tehtäväksi hahmottui, parhaan […]

Ukrainalaista nykyrunoutta

Volodymyr Bilykin kokoelmassa ”Дурисвіт” (työnimi; ”Huijari” tai ”Valehtelija”) on kyse kulttuurisen jatkuvuuden ilmaisemisesta kielen visuaalisia keinoja hyödyntäen. Bilykin tekstit ovat typografisesti kohosteisia kollaaseja, jotka ammentavat sisältönsä ja ilmaisulliset ratkaisunsa ukrainalaisesta kaunokirjallisesta traditiosta. Kirjailijan mukaan kollaasit on toteutettu ”takaperoisesti”: tradition innoittama ilmaisu on itsessään uutta ja ennenkokematonta, mutta runot on toteutettu paperille yhdistelemällä palasia aiemmista kaunokirjallisista […]

5-2021

Runoutta erilaisissa paikoissa

Yhdysvaltalaisen Cliff Watsonin videomuotoinen teos syntyi osaksi monilajista spekulatiivisen fiktion teosta 6-foot pine: life and romance in the chrondemic age. Storage closet on alunperin lisätyn ja virtuaalitodellisuuden teknologioin toteutettu kohtaus, jossa varastokaapista aukeaa mielikuvituksellinen näkymä. Videomuotoista teosta varten Watson lisännyt kohtaukseen vielä kertojanäänen. Teoksen kuvauksessa Watson avaa monikerroksista prosessia, jossa yhdistyvät erilaiset digitaaliset teknologiat. Helsingin […]

4-2021

Vieraskuraattorinumero: Ujo systeemi, vihapuheen kääntäjä ja peli, jonka voi vain hävitä

Tässä esiteltävät teokset ovat saaneet alkunsa huhtikuussa 2021 järjestetystä kolmipäiväisestä Digital Literature Hackathon -tapahtumasta, jossa tutustuttiin muihin alan tekijöihin ja kehiteltiin ryhmissä konsepteja uusille digitaalisen kirjallisuuden teoksille. Kaikkien tässä numerossa julkaistavien teosten taustalla olevat työryhmät ovat siis muotoutuneet näitä teoksia tehdessä. Teoksissa toistuvat ilmastonmuutokseen, luontoon ja kommunikaatioon kytkeytyvät tematiikat. Muodon tasolla teoksissa korostuvat pelillisyys, koneoppiminen […]

3-2021

Variaatioita ja heijastuksia

Pitkän linjan lavarunoilija Helianne Kallio debytoi Nokturnossa runosarjallaan Pohjoisia heijastuksia/Northern reflections. Viiden upean visuaalisen runon sarjassa luonnosta poimitut elementit muodostavat maalauksellisia kollaaseja. Niissä luonnon kiertokulku ja ornamentaalisuus käyvät vuoropuhelua. Luonto on läsnä myös Tiio Suorsan videoteoksessa Substrates. Teos on löydettyä runoutta, videotaidetta ja luonnontiedettä yhdistävä veikeä kokonaisuus, joka on syntynyt osana tiedettä ja taidetta yhdistävää […]

2-2021

Interaktiivisuutta, appelsiineja ja aforismeja

Nokturnon kesän numeron avaa interaktiivinen versio palkitun runoilijan Reetta Pekkasen Sana päivässä -projektista. Pekkanen kirjoitti kutakin runoa sana kerrallaan ja nyt osa runoista on luettavissa Nokturnon sivuilla Teemu T. Tuovisen koodaamana itsenäisenä teoksena. Projektissa syntyneitä runoja on luettavissa myös analogisena laajempana kokonaisuutena myöhemmin tänä kesänä ilmestyvässä Poesiavihkossa Salakuljetuksia. Suomalainen runoutta ja ääntä yhdistävä kenttä on […]

1-2021

Runoutta elämän ja taiteen rajamailla

Numeron avaa Teemu Tuovisen kineettinen kaksiosainen runoteos Romance/Tension. Teoksen osat noudattavat kahta erilaista matemaattista konseptia ja muodostavat uusia sanoja. Mitä kaikkea romanssi ja jännite voivatkaan pitää sisällään? Käsitteellisistä teoksistaan tunnettu runoilija Karri Kokko käsittelee esseessään Uutisia jotka pysyvät uutisina käsitteellisen taiteen ja arjen suhdetta sekä runouden ja ajankohtaisuuden välistä suhdetta. Kokon teoksissa on toiminut usein […]

Digitaalisen kirjallisuuden hanke käynnistyy – kevään etätapahtumissa tutustutaan digitaaliseen kirjallisuuteen ja luodaan uusia teoksia

Digitaalisen kirjallisuuden hanke di.ki on käynnistynyt. Hankkeessa järjestetään muun muassa yleisötapahtumia ja digitaalisen kirjallisuuden tekemisestä kiinnostuneille suunnattu Digital Literature Hackathon. Hankkeen tavoitteena on tehdä digitaalista kirjallisuutta tutuksi yleisölle sekä tuottaa uusia teoksia. Kaikille avoimessa Avauksia digitaalisesta kirjallisuudesta -webinaarissa 26.3. tutustutaan digitaaliseen kirjallisuuteen teosesimerkkien ja asiantuntijapuheenvuorojen avulla. Virtuaalisessa tapahtumassa esiintyvät digitaalisen runouden sivusto Nokturnon päätoimittaja, runoilija […]

6-2020

Luontoa, jälkiä ja kaivattuja asioita

Nokturnossa digitaalisen residenssin runoilijana vuonna 2018 debytoinut Olli Aarni on luonut uuden äänirunoteoksen Pisarassa. Teoksesta on aiemmin kuultu toinen versio, Pisarapuro, Helsingissä Runokuu-festivaalilla 2020. Teoksen ääniraita on nauhoitettu Vantaalla, Helsingissä, Joutsassa, Oulussa ja Reykjavikissa. Aarni on kansainvälisestikin tunnettu äänitaiteilija, jonka teoksessa vesielementtien äänellinen monimuotoisuus lumoaa kuuntelijan. Aarnin kirjoittama ja itse lukema runous on tarkkanäköistä havainnointia […]

5-2020

Runoesineitä, virtapiirejä ja koronataidetta

Tuomas Tiaisen ja Sanna Väätäsen Loukku-pelissä matkustetaan ajassa ja testataan pelaajan mielenterveyttä. Sarjakuvataidetta ja pelitaidettä yhdistävä peli syntyi viime keväänä Taiteen edistämiskeskuksen poikkitaiteellisessa etäresidenssissä. Residenssistä voit lukea lisää täältä. Väätäsen ja Tiaisen peli on lempeän klaustrofobinen seikkailu, jossa pelaaja yrittää päästä vanhan rintamamiestalon saunaan. Tehtävä ei kuitenkaan ole helppo, talo on täynnä ääniä ja muistoja. […]

4-2020

Vieraskuraattorinumero: Luettavia pelejä, pelattavaa kirjallisuutta

Sana ”peli” vie helposti mielikuvat Fortniten ja Minecraftin kaltaisiin leikkisiin teoksiin, joissa kilpaillaan, taistellaan tai rakennellaan. Pohjimmiltaan digitaaliset pelit – joita käsittelen tässä erotuksena esimerkiksi lauta- tai roolipeleihin – eivät kuitenkaan ole muuta kuin tietokoneen tai vastaavan laitteen mahdollistamia kokemuksia. Mikään pelien muodossa ei rajaa niiden sisältöä. Rajoitukset elävät tekijöiden ja kokijoiden mielikuvituksessa. Mielikuvitusta muovaa […]