Digitaalisen kirjallisuuden hanke etenee työpajavaiheeseen

Di.ki-hankkeen Digital Literature Hackathon -tapahtumassa ideoiduista teoskonsepteista jatkokehittelyyn valituissa korostuvat kommunikaation variaatiot, ilmasto sekä luontosuhde.

Digitaalisen kirjallisuuden hanke di.ki on Nuoren Voiman Liiton, Elävän kuvan keskus Elke ry:n, Aalto-yliopiston Aalto Studiosin, Taideyliopiston kirjoittamisen maisteriohjelman ja Runoyhdistys Nihil Interit ry:n Nokturno.fi-verkkolehden yhteinen digitaaliseen kirjallisuuteen keskittyvä kehittämishanke. Hanke on SKR:n Uudenmaan rahaston kärkihanke ja sitä tukee AVEK.

Hankkeen virtuaalisen Digital Literature Hackathon -tapahtuman tuomaristo valitsi tapahtumassa luoduista yhdestätoista teoskonseptista viisi jatkokehittelyyn. Digitaalisen kirjallisuuden hankkeen työpajavaiheessa valmistuvat teokset esitellään Digitaalisen kirjallisuuden yössä Cinema Orionissa, Helsingissä 19. elokuuta 2021, osana Runokuu-festivaalia. Lopullisissa valinnoissaan tuomaristo keskittyi ideoiden alkuperäisyyteen, digitaalisen ajattelun ja välineiden kiinnostavaan ja tulkintoja tuottavaan hyödyntämiseen, teosten vaikuttavuuteen, muodon ja sisällön yhteyteen sekä riskien ottamiseen. Tuomaristoon kuuluvat runoilija ja digitaalisen kirjallisuuden tutkija Matti Kangaskoski, elokuvaohjaaja Mika Taanila sekä Aalto-yliopiston Aalto Studiosin tuottaja Hetta Huhtamäki.

Korona-ajan kommunikaatio eri muodoissaan korostuu esimerkiksi Socially Awkward System -teoskonseptissa. Tuomariston mukaan teos on ”pandemia-ajan sosiaalisesta eristäytymisestä ponnistava koneoppimista hyödyntävä sovellus, jossa kone opettelee sosiaalisia taitoja sekä vuorovaikuttaa yleisön ja julkisen keskustelun kanssa. Se hyödyntää sekä yleisöltä saatuja audio-, video- ja teksti-impulsseja että internetistä louhittua materiaalia.” Työryhmään kuuluvat Lauri Hei, Veera Jussila, Joonas Puuppo, Santeri Salmirinne ja Marloes van Son.

 

Socially Awkward System -teoskonseptin malli. Kuva: Marloes van Son

 

Myös Mukavalla asialla -teoskonsepti käsittelee kommunikaatiota: ”Puhelinmyyntiä roolipelaava teoskonsepti avaa monia mahdollisuuksia dramaturgiselle jatkokehittelylle lyhyistä humoristisista terapiakokemuksista jopa viikkojen mittaiseen virtuaalisen puhelinmyyjän kanssa tutustumiseen”, tuomaristo perustelee. Työryhmässä ovat Hilkka Haaga, Lea Kalenius, Miia Seppänen ja Frida Maria Pessi.

Camilo Sanchezin ja Liisi Soroushin <3-projektissa katse kohdistuu vihapuheeseen. Tuomaristo kuvaa konseptia seuraavasti: ”Brutaali, kaunis, futuristinen projekti aikoo muuntaa internetin hälyn ja etenkin vihapuheen runoudeksi ja rakkaudeksi hyödyntämällä vihapuhesymbolien audiotiedostoiksi muunnettua raakadataa sekä louhittua runoutta monella kielellä.”

Puhu minulle -sovelluksessa tuomaristo kiinnitti huomiota erityisesti sovelluksen metsämäiseen toimintaperiaatteeseen: ”Puhu minulle rinnastaa koneen metsään sekä elonkirjon runonkirjoon kiinnostavalla tavalla. Teoksessa lukija-käyttäjä puhuu sovellukselle, joka oppii puheesta ja reagoi siihen sekä ohjeistaa lukijaa toimimaan. Teoksen vuorovaikutteinen runogeneraattori kasvattaa runopuukantaansa teoksen edetessä ja lukijoiden lisääntyessä, teos kasvaa siis kuin metsä.” Työryhmässä ovat J.P. Sipilä, Heidi Halonen, Kati-Annika Ansas ja Maija Saksman.

Railo -runopeli tarttuu ilmastonmuutokseen ja lukemisen teemoihin. Tuomaristo kiinnitti huomiota siihen, kuinka teos avautuu pohdinnalle ilmastonmuutosajattelun lyhyt- ja pitkäjänteisyydestä: ”Teoksen pelimäisessä rakenteessa ilmastonmuutoksen kiihtyvyys rinnastuu lukijoiden tarkkaavaisuusjänteen lyhenemiseen; pelaajan on hypättävä jäälautalta toiselle runoja lukien ennen kuin jäälautta sulaa alta. Temaattisen rinnastuksen kautta hassut jäälautat ja kepeä pelimäisyys luovat syvyyttä muuten tuttua aihetta luotaavaan konseptiin.” Työryhmään kuuluvat Tuukka Pasanen, Sanna Telkki-Kova, Riikka Helle-Kotka ja Timo Salo.

Digitaalisen kirjallisuuden hankkeen työpajavaihe toteutetaan touko-heinäkuussa 2021. Hankkeesta voit lukea lisää osoitteesta digitaalinenkirjallisuus.fi.