Hyppää sisältöön
  • Ajankohtaista
  • Numerot
  • Runoilijat
  • Teokset
  • Nokturno?
  • Satunnainen
  • English

Nokturno.fi

Nokturno.fi

Digitaalista ja kokeilevaa runoutta

Laji

peli

Peli on leikkiin, kilpailuun tai muunlaiseen logiikkaan perustuva toimintaympäristö. Pelillisyys tai pelaaminen on ympäristössä tapahtuvien mahdollisuuksien ja mielekkäiden valintojen kanssa tekemisissä olemista. Runouden kontekstissa pelin logiikan aikaansaama jännite yhdistyy kirjallisuuden logiikkaan (kuten merkitysten välittämiseen ja oikeaan tulkintaan). Runollisessa pelissä tai pelillisessä runossa lukijan aktiivinen rooli pelin etenemisessä korostuu. Lukija pyrkii muuttamaan siirroillaan pelin alkuasetelmaa, kuten esimerkiksi sanojen tiettyä järjestystä. Digitaaliset runopelit voivat perustua jonkin olemassa olevan pelin logiikalle, kuten Eino Santasen ja Tatu Pohjavirran ABC Invaders, jossa Space Invaders -pelin visuaalisia elementtejä on korvattu kirjaimilla. Simppafin ja V.S. Luoma-ahon Platonista yskintää -teoksessa pelaaminen taas perustuu hyperlinkkien välillä tehdyille valinnoille. Pelissä lukija etenee hyperlinkkien kautta erilaisista teksti- ja kuvamaailmoista toisiin. Taidepeleissä kilpailullisuuden sijaan korostuu usein pelimaailmassa ja sen visuaalisuudessa tunnelmointi. Pelin käsite tai pelillisyys voi toimia myös runoilijan työskentelyä jäsentävänä metaforana. Pelillisyyden käsitettä tai pelien toimintaperiaatteita työskentelyssään ovat hyödyntäneet esimerkiksi Mikael Brygger ja Marko Niemi.

 

Muistiinpanoja

  • Noppien, pelikorttien tai rubikin kuutioiden hyödyntäminen runon rakentamisessa.
  • Pelit ovat digitaalisesti konkreettisia ympäristöjä
  • Pelin säännöt ja rajoitteet ohjaavat lukijaa tai käyttäjää
  • Digitaalisen runouden suhde pelitaiteeseen, runouden pelillisyys laajemmin
  • Hyperlinkit, generaattorit
  • Interaktiivisuus: milloin jokin on interaktiivista?
  • Peli taiteena, taidepeleissä kilpailullisuuden sijaan korostuu usein pelimaailmassa ja sen visuaalisuudessa tunnelmointi.
  • Tikka, Reko: Antiikin lautapelit, historiallinen tausta, ajanvietteen muoto
  • Pelit eivät aina perustu kilpailulle tai voittamiselle vaan voi perustua myös muille logiikoille.

Lisälukemistoa

  • Mikael Bryggerin (Y/N) – Pelillisen runouden työkalupakki sekä residenssipäiväkirja Nokturnon digitaalisessa residenssissä
  • Aleksandr Manzosin pääkirjoitus ”Luettavia pelejä, pelattavaa kirjallisuutta” Nokturnon vieraskuraattorinumerossa 4-2020.
  • Taiteen edistämiskeskuksen pelipoikkitaiteelliset etäresidenssit Nokturnossa vuonna 2020
  • Pelitutkimuksen vuosikirjat vuodesta 2009 alkaen Suomen Pelitutkimuksen Seuran verkkosivuilla: http://www.pelitutkimus.fi/
  • Heljakka, Katariina 2019, Sigrid-Secrets: Pelillistetyn taiteen ja taiteellistetun pelaamisen mahdollisuudet älykaupungin tilassa. Pelitutkimuksen vuosikirja 2019. Pelitutkimuksen seura. [Verkossa: http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2019/sigrid-secrets-pelillistetyn-taiteen-ja-taiteellistetun-pelaamisen-mahdollisuudet-alykaupungin-tilassa]
  • Reko Tikka, In supervacuis subtilitas teritur – antiikin Rooman lautapelien historia, luonne ja merkitys, pro gradu -tutkielma, Turun yliopisto, Turku 2011.
  • Kässi, Paavo 2020, Anarkistis-loogisia pelitraktaatteja. Tuli&Savu. [Luettavissa verkossa: https://www.tulijasavu.net/2020/10/anarkistis-loogisia-pelitraktaatteja/]

Platonista yskintää

simppafi, V.S. Luoma-aho

V.S Luoma-ahon ja simppafin koronakeväänä 2020 luoma runo- ja digitaidetta yhdistävä peli.
Digital game combining poetry and game art. Created during Corona Spring 2020.

peli
« Edellinen 1 2 3

NOKTURNO.FI
Digitaalista ja kokeilevaa runoutta

Ota yhteyttä 
Twitter  @Nokturno_fi

RUNOYHDISTYS NIHIL INTERIT RY
Tekstin talo
Lintulahdenkatu 3
00530 Helsinki
ISSN 2490-0265
Tietosuojaseloste