5-2020

Runoesineitä, virtapiirejä ja koronataidetta

Tuomas Tiaisen ja Sanna Väätäsen Loukku-pelissä matkustetaan ajassa ja testataan pelaajan mielenterveyttä. Sarjakuvataidetta ja pelitaidettä yhdistävä peli syntyi viime keväänä Taiteen edistämiskeskuksen poikkitaiteellisessa etäresidenssissä. Residenssistä voit lukea lisää täältä. Väätäsen ja Tiaisen peli on lempeän klaustrofobinen seikkailu, jossa pelaaja yrittää päästä vanhan rintamamiestalon saunaan. Tehtävä ei kuitenkaan ole helppo, talo on täynnä ääniä ja muistoja. […]

4-2020

Vieraskuraattorinumero: Luettavia pelejä, pelattavaa kirjallisuutta

Sana ”peli” vie helposti mielikuvat Fortniten ja Minecraftin kaltaisiin leikkisiin teoksiin, joissa kilpaillaan, taistellaan tai rakennellaan. Pohjimmiltaan digitaaliset pelit – joita käsittelen tässä erotuksena esimerkiksi lauta- tai roolipeleihin – eivät kuitenkaan ole muuta kuin tietokoneen tai vastaavan laitteen mahdollistamia kokemuksia. Mikään pelien muodossa ei rajaa niiden sisältöä. Rajoitukset elävät tekijöiden ja kokijoiden mielikuvituksessa. Mielikuvitusta muovaa […]

3-2020

Platonista yskintää, surrealismia ja äänirunoutta

Koronavirus myllersi maailmaa tänä keväänä. Suomessa näkymä vaikuttaa tällä hetkellä hyvältä, mutta eri puolilla maailmaa eletään yhä vaikeissa ja ennakoimattomissa olosuhteissa viruksen ja sen aiheuttamien muutosten keskellä. Poikkeusolot vallitsivat Suomessakin liki kaikilla elämänalueilla ja uusia tapoja toimia otettiin käyttöön myös taiteen ja kulttuurin alalla. Nokturnokin julkaisi ensimmäisen kuukauden ajan teoksia ”väliaikajulkaisuina”. Sarjassa julkaistut teokset löydät […]

Väliaikajulkaisuja

Tänä keväänä koronavirus on tuonut mukanaan muutoksia siihen, miten meillä on mahdollisuus tehdä töitä ja käyttää vapaa-aikaa. Digitaalisuus ja helppo saatavuus korostuu taiteessa ja kulttuurissa ja toisaalta rajoitusten kurittamalle kentälle uudet julkaisumahdollisuudet ovat tervetulleita. Reaktiona tähän tilanteeseen Nokturno avasi tilapäisesti jatkuvan haun uusille teoksille myös numeroiden välissä. Lisää voit lukea täältä. Julkaistut teokset löydät päivittyvänä […]

Syksyn 2020 digitaalisen residenssin runoilija on Kyle Booten!

Saimme jälleen paljon kiehtovia hakemuksia runoilijoilta ja taiteilijoilta Suomesta ja ulkomailta. Tänä vuonna valitsimme projektin, joka edustaa digitaalisen runouden lajia, joka ei vielä ole ollut esillä digitaalisessa residenssissä, nimittäin tietokoneella generoitua tekstuaalista runoutta. Kyle Bootenin teos hyödyntää sosiaalisen median tekstuaalista ympäristöä, se myös käsittelee hengellisiä kysymyksiä automatisaation ja teknologisen kehityksen näkökulmasta. Voiko rukoilemisen automatisoida? Miten […]