Kesken kaikista paikoista
Kineettinen ääni-runo -teos.
Kinetic work combining sound and poetry.
Digitaalista ja kokeilevaa runoutta
Konkreettisessa runoudessa kielen materiaaliset ominaisuudet (esimerkiksi auditiiviset ja visuaaliset ominaisuudet, kuten rytmi ja typografia) ja muoto ovat erityisen tarkastelun kohteena. Konkreettisessa runoudessa keskeistä on typografia ja siinä korostuu tekstin typografinen jäsentely. Konkreettinen runous voidaan nähdä yhteydessä myös visuaalisen runouden perinteeseen sekä kineettiseen runouteen. Konkreettisessa runoudessa ei ole aina selvää, luetaanko runoa tekstinkaltaisena (vasemmalta oikealle / oikealta vasemmalle edeten) vaiko kuvankaltaisena kokonaisuutena, jolloin silmä vaeltaa tekstin halki vapaasti. Kirjallisuushistoriassa konkreettisen runouden juuret ulottuvat 1950-luvulle asti erityisesti brasilialaisen Noigandres -ryhmän (mm. Augusto de Campos: sem um numero (1957)) keskuuteen. Joitakin muita tunnettuja konkreettisia runoja ovat esimerkiksi Eugen Gomringerin Silencio (1954) sekä Reinhard Dohlin Apfel (1965). Nokturnossa konkreettinen runous on tyyliltään usein verrattain minimalistista.
Muistiinpanoja
Lisälukemistoa
Kineettinen ääni-runo -teos.
Kinetic work combining sound and poetry.
Kolme runoa unista, merestä ja unista merellä.
Three poems about dreams, sea and dreams at sea.
Ote kuvataidetta ja runoutta yhdistävästä kirjasta Mmmurica.
Excerpt from the book Mmmurica, combining visual art and poetry.
animoitu runo markon muistolle.
animated poem to the memory of marko.
Kolme sosiaalisen median alusta Instagramia käsittelevää runoa.
Three poems about the social media platform Instagram.