Hyppää sisältöön
  • Ajankohtaista
  • Numerot
  • Runoilijat
  • Teokset
  • Nokturno?
  • Satunnainen
  • English

Nokturno.fi

Nokturno.fi

Digitaalista ja kokeilevaa runoutta

Laji

konkreettinen runous

Konkreettisessa runoudessa kielen materiaaliset ominaisuudet (esimerkiksi auditiiviset ja visuaaliset ominaisuudet, kuten rytmi ja typografia) ja muoto ovat erityisen tarkastelun kohteena. Konkreettisessa runoudessa keskeistä on typografia ja siinä korostuu tekstin typografinen jäsentely. Konkreettinen runous voidaan nähdä yhteydessä myös visuaalisen runouden perinteeseen sekä kineettiseen runouteen. Konkreettisessa runoudessa ei ole aina selvää, luetaanko runoa tekstinkaltaisena (vasemmalta oikealle / oikealta vasemmalle edeten) vaiko kuvankaltaisena kokonaisuutena, jolloin silmä vaeltaa tekstin halki vapaasti. Kirjallisuushistoriassa konkreettisen runouden juuret ulottuvat 1950-luvulle asti erityisesti brasilialaisen Noigandres -ryhmän (mm. Augusto de Campos: sem um numero (1957)) keskuuteen. Joitakin muita tunnettuja konkreettisia runoja ovat esimerkiksi Eugen Gomringerin Silencio (1954) sekä Reinhard Dohlin Apfel (1965). Nokturnossa konkreettinen runous on tyyliltään usein verrattain minimalistista.

 

Muistiinpanoja

  • Nokturnossa Eugen Gomringerin Konstallaatiota 1 ja Konstellaatioita 2
  • Kaupallisen typografian jäljittely. Kaupallisten tekstien valtaaman tilan rekuperointi ottamalla typografia kirjallisuuden käyttöön.
  • Ruotsalaisen Oyvind Fahlströmin konkreettisen runouden manifesti (1952-55)
  • Konkretismi on myös muissa taiteenlajeissa esiintyvä taidesuuntaus.
  • Konkreettisen runouden pioneeri Augusto de Camposin ja Roland Greenin keskustelu konkreettisesta runoudesta: http://www.ubu.com/papers/greene02.html
  • Suhde L=A=N=G=U=A=G=E:en? (Language:ssa käsitys kielen materiaalisuudesta laaja; sekä visuaalinen että auditiivinen materiaalisuus, mm. Charles Bernstein)

Lisälukemistoa

  • Perloff Marjorie, 2010: From avant-garde to Digital – The Legacy of Brazilian Concrete Poetry. Unoriginal Genius: Poetry by other means in the new century. Chicago: The University of Chicago Press. pp. 50-75.
  • Poetry Beyond Text -sivustolla: http://www.poetrybeoyndtext.org/digital-poetry.html
    ja http://www.poetrybeyondtext.org/concrete-poetry.html
  • A.S. Bessa: Architecture Versus Sound in Concrete Poetry: http://www.ubu.com/papers/bessa.html
  • Kilpiö Juha-Pekka, 2017: Kirjoituskonesommitelma. Steve McCafferyn konkreettinen runous ja (uus)materiaalinen kieli. Widerscreen, nro 1-2 (2017). [verkossa: http://widerscreen.fi/numerot/2017-1-2/kirjoituskonesommitelma-steve-mccafferyn-konkreettinen-runous-uusmateriaalinen-kieli/]
  • Hilder, Jamie 2016, Designed Words for a Designed World. MQUP, Montreal & Kingston, London, Chicago. (Historiikki ja yleisteoria konkreettisesta runoudesta; teos käsittelee myös konkreettisen runouden ja (mainos)grafiikan kiihtyvän näkyvyyden välistä yhteyttä)

Sade ja valo

Karri Kokko

Kaksi runoa.
Two poems.

konkreettinen runous
« Edellinen 1 … 7 8 9

NOKTURNO.FI
Digitaalista ja kokeilevaa runoutta

Ota yhteyttä 
Twitter  @Nokturno_fi

RUNOYHDISTYS NIHIL INTERIT RY
Karjalankatu 2 B 24, 00520 Helsinki
ISSN 2490-0265
Tietosuojaseloste