Digitaalisen kirjallisuuden hanke käynnistyy – kevään etätapahtumissa tutustutaan digitaaliseen kirjallisuuteen ja luodaan uusia teoksia

Digitaalisen kirjallisuuden hanke di.ki on käynnistynyt. Hankkeessa järjestetään muun muassa yleisötapahtumia ja digitaalisen kirjallisuuden tekemisestä kiinnostuneille suunnattu Digital Literature Hackathon. Hankkeen tavoitteena on tehdä digitaalista kirjallisuutta tutuksi yleisölle sekä tuottaa uusia teoksia. Kaikille avoimessa Avauksia digitaalisesta kirjallisuudesta -webinaarissa 26.3. tutustutaan digitaaliseen kirjallisuuteen teosesimerkkien ja asiantuntijapuheenvuorojen avulla. Virtuaalisessa tapahtumassa esiintyvät digitaalisen runouden sivusto Nokturnon päätoimittaja, runoilija […]

6-2020

Luontoa, jälkiä ja kaivattuja asioita

Nokturnossa digitaalisen residenssin runoilijana vuonna 2018 debytoinut Olli Aarni on luonut uuden äänirunoteoksen Pisarassa. Teoksesta on aiemmin kuultu toinen versio, Pisarapuro, Helsingissä Runokuu-festivaalilla 2020. Teoksen ääniraita on nauhoitettu Vantaalla, Helsingissä, Joutsassa, Oulussa ja Reykjavikissa. Aarni on kansainvälisestikin tunnettu äänitaiteilija, jonka teoksessa vesielementtien äänellinen monimuotoisuus lumoaa kuuntelijan. Aarnin kirjoittama ja itse lukema runous on tarkkanäköistä havainnointia […]

5-2020

Runoesineitä, virtapiirejä ja koronataidetta

Tuomas Tiaisen ja Sanna Väätäsen Loukku-pelissä matkustetaan ajassa ja testataan pelaajan mielenterveyttä. Sarjakuvataidetta ja pelitaidettä yhdistävä peli syntyi viime keväänä Taiteen edistämiskeskuksen poikkitaiteellisessa etäresidenssissä. Residenssistä voit lukea lisää täältä. Väätäsen ja Tiaisen peli on lempeän klaustrofobinen seikkailu, jossa pelaaja yrittää päästä vanhan rintamamiestalon saunaan. Tehtävä ei kuitenkaan ole helppo, talo on täynnä ääniä ja muistoja. […]

4-2020

Vieraskuraattorinumero: Luettavia pelejä, pelattavaa kirjallisuutta

Sana ”peli” vie helposti mielikuvat Fortniten ja Minecraftin kaltaisiin leikkisiin teoksiin, joissa kilpaillaan, taistellaan tai rakennellaan. Pohjimmiltaan digitaaliset pelit – joita käsittelen tässä erotuksena esimerkiksi lauta- tai roolipeleihin – eivät kuitenkaan ole muuta kuin tietokoneen tai vastaavan laitteen mahdollistamia kokemuksia. Mikään pelien muodossa ei rajaa niiden sisältöä. Rajoitukset elävät tekijöiden ja kokijoiden mielikuvituksessa. Mielikuvitusta muovaa […]

3-2020

Platonista yskintää, surrealismia ja äänirunoutta

Koronavirus myllersi maailmaa tänä keväänä. Suomessa näkymä vaikuttaa tällä hetkellä hyvältä, mutta eri puolilla maailmaa eletään yhä vaikeissa ja ennakoimattomissa olosuhteissa viruksen ja sen aiheuttamien muutosten keskellä. Poikkeusolot vallitsivat Suomessakin liki kaikilla elämänalueilla ja uusia tapoja toimia otettiin käyttöön myös taiteen ja kulttuurin alalla. Nokturnokin julkaisi ensimmäisen kuukauden ajan teoksia ”väliaikajulkaisuina”. Sarjassa julkaistut teokset löydät […]