Three Poems
Kolme konkreettista runoa.
Three concrete poems.
Digitaalista ja kokeilevaa runoutta
Konkreettisessa runoudessa kielen materiaaliset ominaisuudet (esimerkiksi auditiiviset ja visuaaliset ominaisuudet, kuten rytmi ja typografia) ja muoto ovat erityisen tarkastelun kohteena. Konkreettisessa runoudessa keskeistä on typografia ja siinä korostuu tekstin typografinen jäsentely. Konkreettinen runous voidaan nähdä yhteydessä myös visuaalisen runouden perinteeseen sekä kineettiseen runouteen. Konkreettisessa runoudessa ei ole aina selvää, luetaanko runoa tekstinkaltaisena (vasemmalta oikealle / oikealta vasemmalle edeten) vaiko kuvankaltaisena kokonaisuutena, jolloin silmä vaeltaa tekstin halki vapaasti. Kirjallisuushistoriassa konkreettisen runouden juuret ulottuvat 1950-luvulle asti erityisesti brasilialaisen Noigandres -ryhmän (mm. Augusto de Campos: sem um numero (1957)) keskuuteen. Joitakin muita tunnettuja konkreettisia runoja ovat esimerkiksi Eugen Gomringerin Silencio (1954) sekä Reinhard Dohlin Apfel (1965). Nokturnossa konkreettinen runous on tyyliltään usein verrattain minimalistista.
Muistiinpanoja
Lisälukemistoa
Kolme konkreettista runoa.
Three concrete poems.
Kolme runoa menetelmällisen käännösrunouden runoelmasta.
Three poems from a series of procedural translated poetry.
Jim Andrewsin visuaalisen runouden työkalu Aleph Null ja bill bissettin runoihin perustuvaa visuaalista runoutta.
Visual poetry tool Aleph Null created by Jim Andrews and poems with Aleph Null based on poems by bill bissett.
Ensimmäinen kahdesta runoutta tutkivasta videorunosta.
A concrete poetry film exploring asemic poetry. First one of two.
Runot Alaviite ja nimetön.
Poems Alaviite and untitled.