”OLI SOTA, OLI SUNNUNTAI, OLI BUSINESS AS USUAL” Runoilija Matti Kangaskosken teoksesta BUSINESS AS USUAL – Elokirja irrotettu fraasi tunkeutuu alkuhelmikuisen iltapäivähämärän läpi kuin tylppä teräsesine. Vielä vuosi sitten käsityskyvyn ulottumattomiin paikantuneesta inhimillisestä kauhusta on tullut business as usual, osa arkisen raukeaa merkkivirtaa. Uutislähetysten meteorologit tapaavat juuri näihin aikoihin alkaa puheen ”talven selän taittumisesta” ja […]
Tekijä: nokturno
Pimeän ajan poetiikkoja
Maryam Ghouthin neliosainen videorunosarja Toxic Love Cycle lähestyy ihmissuhteen tuhovoimaisuutta psykologisen projektion käsitteen näkökulmasta. Teknisesti korkeatasoinen teos on Nokturnon historian ensimmäinen julkaisu Yhdistyneiden arabiemiirikuntien runoilijalta. Sanna Telkki-Kovan videorunossa Moribunda sum elämän rajallisuus ja kuoleman läsnäolo puhutaan läsnäoleviksi erilaisten mytologisten kerrostumien läpi. Laura Tresselin Menneisyysgeneraattori pyytää lukijaa ”palauttamaan menneisyyden”. Vanhoista säätiedotuksista, horoskoopeista ja tekijän omista muistikirjamerkinnöistä ammentava tekstigeneraattori kysyy, mitä menneestä jää […]
Mielistä ja märehtimisestä
”Miksi digitaalisessa maailmassa pitäisi imitoida paperilla olevaa runoutta? Miksi imitoisin kolmiulotteista reaalimaailmaa, kun selainpohjainen ilmaisu ei kuitenkaan ole sitä?” Näin tuumii suomalaisen videorunouden edelläkävijä J.P. Sipilä Nokturnon kesänumeroon antamassaan haastattelussa. Sipilän ajatuksissa on vissi jujunsa: digitaalisella ilmaisulla on suhteessa paperille painetun kirjallisuuden käytänteisiin omat monialaiset toimintalogiikkansa ja traditionsa; oma(t) mielensä. Ranskalainen filosofi Gilles Deleuze (1925–1995) kirjoittaa teoksessaan Nietzsche […]
Kirjallisuuksien digitaalista historiaa
Kun Dante Alighierin (1265–1321) poismenon seitsemättäsadatta vuosipäivää kokoonnuttiin muistelemaan viime syksynä Oxfordin yliopiston Ashmolean Museumiin, oli vieraiden joukossa (ainakin) yksi androidi. Ai-Da, ”maailman ensimmäinen ultrarealistinen robottitaiteilija”, oli generoinut juhlanäyttelyyn valikoiman Jumalaisen näytelmän tekstimassasta innoittuneita runoja, joita myös itse lausui tapahtumassa. Näyttelyn raamittaminen ja siitä uutisointi otti häpeämättömän antropomorfisia kierroksia. Runoilevan robotin ensisijaiseksi tehtäväksi hahmottui, parhaan […]
Ukrainalaista nykyrunoutta
Volodymyr Bilykin kokoelmassa ”Дурисвіт” (työnimi; ”Huijari” tai ”Valehtelija”) on kyse kulttuurisen jatkuvuuden ilmaisemisesta kielen visuaalisia keinoja hyödyntäen. Bilykin tekstit ovat typografisesti kohosteisia kollaaseja, jotka ammentavat sisältönsä ja ilmaisulliset ratkaisunsa ukrainalaisesta kaunokirjallisesta traditiosta. Kirjailijan mukaan kollaasit on toteutettu ”takaperoisesti”: tradition innoittama ilmaisu on itsessään uutta ja ennenkokematonta, mutta runot on toteutettu paperille yhdistelemällä palasia aiemmista kaunokirjallisista […]