Jäljet, kuin jonkin uuden silmän äkillinen avautuminen: jokainen mahdollisuus on mahdollisuus menettää

Ohjelmoitu tekstiä, kuvaa ja ääntä sisältävä teos. Kolmas osa moniosaisesta monimediaisesta kirjallisesta teoksesta nimeltä Jäljet.
Programmed procedural work. Third part of a multi-part multimedia literary work called  Jäljet.

Teksti, kuvat, äänet | Text, Images, Sound Taneli Viljanen
Proseduuri | Procedure Taneli Viljanen Markku Eskelisen alkuperäisen proseduurin pohjalta
Ohjelmointi | Programming Teemu Tuovinen

Ensimmäiset osat | First two parts
Jäljet, aurinko & jäljet: miten asioiden kuvaileminen muuttaa niitä, niiden jättämiä muistikuvia, sinun suuhusi unohtuneita huoneita

Parhaimman lukukokemuksen saat avaamalla teoksen omaan selainikkunaan ja kuuntelemalla teosta kuulokkeilla.
For best possible reading experience, open the work in a new browser window and use headphones.

Yhden suhde yhteen

Runovideo, jossa kursori liikkuu tekstipinnalla.
A poetry video, cursor moving on a text surface.

Runo, luenta ja video | Poem, Reading and Video Milka Luhtaniemi
Videon editointi | Video Editing Terhi Nieminen

Runovideo, jossa kursori liikkuu tekstipinnalla. Teos on jaettu kahteen vierekkäiseen kuvaan, joissa on eri lukusuunnat. Teos rakentuu poistojen ja erirytmisyyden varaan. Videon nimi viittaa suhdelukuun, jossa kaksi mitattavaa yksikköä on keskenään tasan.

Teoksen ensiesitys oli Runoviikko-festivaalilla marraskuussa 2020.

[juopon] ikävä

Runovideo kappaleelle albumilta Rajamailla, taajama.
Poetry video based on a song from the album Rajamailla, taajama.

Runot ja lausunta | Poem and Reading  Sema Hokkanen
Ohjaus | Directed by  Olli Riihitupa
Kielisoittimet, tehosteet ja äänitys | Strings, Sound effects and Recording  Jupe Hirsimäki
Koskettimet, tausta ja tehosteet | Keyboards, background, sound effects  Olli Riihitupa

Miksaus | Mixing  Jani Matti Juhani
Kuorolaulu ja viulu | Choir and violin  Hanna Heinonen
Kuorolaulu | Choir  Anu Rasimus

Video on kuvattu koronakeväänä, mikä välittyy näyttämöllepanosta. Teksti on syntynyt tekniikalla, jota voidaan kutsua puoliautomaattiseksi. Lähtökohta oli yksinkertainen: selasin sanakirjaa ja poimin sieltä yksittäisiä fraaseja, sanoja ja sanontoja, jotka sattuivat kirjoitushetkellä puhuttelemaan. Runoa on kuvailtu nihilistiseksi, mutta kirjoittaja itse pitää sitä selviytymistarinana.

Loitsu | Spell

Runovideo.
Poetry video.

Runo | Poem  Riika Helle-Kotka
Video | Video  Sanna Telkki-Kova
Käännös | Translation  Kasper Salonen

“Runoni “Loitsu” syntyi kun mietin manauksen voimaa ja jopa sukuumme 1600-luvulla kuulunutta maatalon emäntää, jota epäiltiin käräjillä noituudesta. Koronaviruspandemian myötä loitsuni muuttui ja sai lopullisen muotonsa turhautumiseni seurauksena.”

Loitsu

Taivaannaula rautakynsi
sulalla sui virukset pois.
Polta pelko karrelle, tulilintusemme.
Nouse taivaan hissikuiluun,
kokko tarkkanäköinen.
Tuo viesti kaukaa sanansaattajamme,
virvatulista toivomme.
Iske tulta taivaannaula,
iske kynsilläsi kiveen,
sinkoa kipinästä liekki.
Anna liekkiaallokon huuhtoa
epäilyksen yskös.
Anna toivolle siipiä
kannatteleva ilmavirta,
tuulitunneli huomiseen.

 

Spell

Axis mundi, nailed to the sky, an iron claw feather-preens all viruses away. Burn fear to a crisp, you fiery bird. Rise up heaven’s elevator shaft, you keen-eyed bonfire. Bring words from far away, you messenger, we wish on the will-o’-the-wisps! Strike fire, you Sky-Nail, blunt stone with your claws. Hurl a flame from the sparks. Let the burning wave wash away distrust. Give hope a breath of air to keep its wings, a wind tunnel leading into tomorrow.

Loukku

Koronakeväänä 2020 syntynyt peli, jossa matkustetaan ajassa ja testataan pelaajan mielenterveyttä. Sarjakuvataidetta ja pelitaidetta yhdistävä peli syntyi Taiteen edistämiskeskuksen poikkitaiteellisessa etäresidenssissä.
Game combining game art and comics. Decades pass and player’s mental health is tested as he/she wanders around in an old house. Game was created during Spring 2020 in Arts Promotion Centre Finland’s Remote Residencies.

Pelin suunnittelu | Game development  Tuomas Tiainen ja Sanna Väätänen
Pelin toteutus | Game design  Sanna Väätänen
Piirrokset & tekstit | Drawings & texts  Tuomas Tiainen

Taustamusiikki | Background music  Heikki Korva (pääteema | main theme), Reveillettes (2000-luku | 2000´s)
Ääniefektit | Sound effects  Tuomas Tiainen

Kiitokset | With thanks to  Miikka Lyytikäinen


 

 

Tuomas Tiainen:

On aika ennen maaliskuuta 2020 ja aika maaliskuun 2020 jälkeen. Seurasin keväistä Suomen kiinni menemistä residenssiauvossa Ahvenanmaalla, kaukana mantereisesta kihinästä. Paluu kotikaupunkiin Helsinkiin oli mieliinpainuva. Olin fiksuuksissani sijoittanut lompakon henkilötodistuksineen rinkkaan, joka oli sijoitettu linja-auton ruumaan. Uudenmaan tiesululla hikoilin, mutta pettymyksekseni meitä muutamaa Turku–Helsinki-linjan matkustajaa ei edes tarkastettu, poliisikonstaapeli ei edes astunut autoon sisään, jutteli vain kuljettajan kanssa. Olisin voinut salakuljettaa maakuntaan mitä hyvänsä, vaikka viruspartikkeleita tai kevyitä huumausaineita. Yhtä kaikki, arki kotona oli erilaista kuin ennen. En muutenkaan ole järin kuljeksivainen arkielossani (teen useimmiten töitä kotona, työmatkani on noin metrin mittainen sängystä mitattuna) ja pidän sisäilystä, mutta omiin hermeettisiin kupliin sulkeutuminen alkoi jossain vaiheessa kevättä tuntua. Vaikka varsinaiseen karanteeniin en olekaan joutunut, asuntomme ympäri kiertävää reittiä on tullut talsittua vähintäänkin riittävästi. Kierros kierroksen perään, tuossa on kirjahylly, tässä keittiö, eteinen, olohuone, keittiö, eteinen, olohuone, tätä ad infinitum ja ikuisesti ja kiitos siitä Kiinan mies (oletan, että kyseessä oli mies, koska miehissä asuu paha) jonka oli pakko eksoottista eläintä syödä ja muuttaa maailma. Ajan paino kasvoi harteilla, kotikoulu söi energian ja normaali elo tuntui kuristavalta selviytymistaistelulta. Sellaisissa tilanteissa mieleni ajautuu usein lohtupaikkaani, isovanhempieni taloon Keskisuuren Opiskelijakaupungin tyyppitalolähiöön. Sitäkin asuntoa saattoi kiertää, niin pienempänä usein teinkin: eteinen, keittiö, makuuhuone, olohuone, eteinen, keittiö, makuuhuone, olohuone, ja niin edelleen. Minulle rakkaan rintamamiestalon pohjapiirros edustaa suurinta mahdollista lohtua, ajan kerrostumien havainnointia (sisustus oli menneiltä vuosikymmeniltä) ja toisaalta tässä hetkessä olemista. Kaikki nämä tavarat, matkamuistot ja kirjat, mapit ja toimistotarvikkeet, ne puhuvat minulle. Asunnon asukkaat ovat kuolleet vuosia sitten ja talokin myyty, mutta omissa muistoissani se elää, ja palaan sinne aika ajoin, kiertämään kehää.

 

Sanna Väätänen:

Otimme pelin tekemisen pohjaksi Tuomaksen piirtämät sarjakuvan tapaan ruuduiksi jaetut huoneet. Tämä oli pelisuunnittelun kannalta hieman haastava, mutta kiinnostava lähtökohta. Tyypillisen rintamamiestalon alakerran huoneet sopivat tämän ajan vertauskuvaksi hyvin siinä mielessä, että ne muodostavat ympyrän. Suunnan voi valita, tai sitä voi vaihtaa, mutta ulos ei pääse. Omia mahdollisuuksia on rajoitettu. Huoneissa on paljon katseltavaa ja vuosikymmenten kerroksia, joihin liittyy loputtomasti muistoja. Kun ulos ei voi mennä, huomio kääntyy sisäänpäin. Vaikka olisi ehkä helpompaa vain paeta muistoja, niiden armoille jääminen voi myös hyvällä tavalla pakottaa kohtaamaan omaan sisimpään pesiytyneitä mörköjä.