Nokturnon vuoden 2018 toisessa numerossa tarjolla on videoteoksia, uusi essee yhä täydentyvään Kytöhonka-sarjaan sekä käsitteellisyyttä monessa muodossa. Myös digitaaliset residenssin ovet ovat taas avautuneet!
Tuomas Timosen asetelmia_makulointi on helmikuusta asti Instagramissa elänyt poikkitaiteellinen runoprojekti, jossa Timosen Asetelmia-runokokoelman myymättä jääneet kappaleet syntyvät uudelleen kuvina. Kuvat syntyvät erilaisin menetelmällisin keinoin yksin ja yhteistyössä muiden taiteilijoiden kanssa. Tässä numerossa julkaistaan Timosen erityisesti Nokturnoa varten toteuttama black metal -aiheinen Nokturno- sarja.
Nokturnon runous ei ole vain luettavaa. Katsomisen merkitys on tämänkin numeron teoksissa yhä suurempi. Berliinissä vaikuttavan Federico Federicin videot ovat poeettisia pienoistutkimuksia runouden katsomisesta itsestään. Caged Alphabets -teoksessa teksti saa ympärilleen visuaalisen ja auditiivisen metelin, ja runo alkaa muuntua lukijan katseessa. Asemic Force Microscopy – in vivo text scanning -videossa aseeminen runo asetetaan mikroskoopin alle: mikä kaikki tulee osaksi runoa, kun sitä luetaan todella läheltä?
Liisa Enwaldin Kuntokynäilyä-esseessä, joka kuuluu Nokturnon esseesarjaan suomalaisen digitaalisen runouden pioneerista Arto Kytöhongasta, tutustutaan Kytöhonkaan opettajana. Esille nousevat niin haiku, pelkistämisen monet ulottuvuudet, lukuisat Kytöhongan inspiroimat oppilaat ja työtoverit kuin hänen ennenaikainen poismenonsakin.
Viime numerossa Nokturnon uudella kaudella debytoinut Karri Kokko on työskennellyt viime vuosina myös videomuodon parissa. Tuotteliaan runoilijan käsitteellisten videorunojen kokonaisuus muodostaa metatasolla liikkuvan, humoristisen kuu-aiheisen sarjan. Toinen kokonaisuus Ensimmäiset kuusi heittoa on alkuosa tälläkin hetkellä täydentyvästä videosarjasta. Sanoista liikkeelle lähtevä kirjannoppien heitto tuottaa ruudulle aina uuden kirjainyhdistelmän, ja lukija näkee mitä haluaa.
Yhdysvaltalaisen Brad Lieningin lo-fi – estetiikasta ammentavat käsitteelliset visuaaliset runot taas ottavat kantaa ajankohtaiseen asiaan, sosiaaliseen mediaan. The Shape of Social Media to Come -sarja visualisoi kaksi diskurssia – ja näkymä on kylmäävä. Nokturnon tämän numeron erän päättää videotaiteilija Maija Saksmanin Pilvet kulkevat ohitseni -videoruno. Yksinkertaiseen liikkuvaan tekstiin luottavan videon hypnoottinen ja miltei toismaailmallinen musiikki ja runous tarjoavat lukijalle samastuttavan tuokiokuvan. Nykytaiteelle harvinaiseen tapaan teos kurkottaa päättyessään kohti uskonnollisia sävyjä.
Nokturnon digitaalinen residenssi on myös käynnissä! Osoitteesta nokturno.fi/digitaalinen residenssi pääset astumaan sisään äänitaiteilija Olli Aarnin luomisprosessiin. Residenssi jatkuu 30.4. asti ja sen ajan Aarni kirjoittaa työpäiväkirjaa Nokturnon kävijöiden nähtäväksi. Ensi kuussa Nokturno tuo lukijoiden nähtäville runoutta taas uusin tavoin: toukokuussa aukeaa Kuraattorin nurkka, jossa Nokturnon kutsumat alaa laajasti tuntevat tekijät esittelevät uusia ja vanhoja kiinnostavia teoksia.
Onko sinun tiedostokansioidesi kätkössä uutta digitaalista tai kokeellista runoutta? Lähetä meille runojasi osoitteeseen . Seuraavan numeron deadline on 25.5.2018.
(Kuva: Kuvakaappaus Federico Federicin teoksesta Caged Alphabets)