Animismeja
Vuorovaikutteisia kineettisiä runoja vuosilta 1997–1999. Interactive kinetic poems from 1997-1999.
Digitaalista ja kokeilevaa runoutta
Interaktiivinen eli vuorovaikutteinen runous käsittää sellaiset runoteokset, joissa lukija tai muu yleisö on aktiivisessa roolissa. Nokturnossa esillä olevia esimerkkejä interaktiivisesta runoudesta ovat Marko Niemen, Maria Matinmikon sekä Markku Eskelisen proseduraalinen proosateos Lähes tunnistamaton mahdollisuus menettää sekä Jim Andrewsin luoma äänirunouden työkalu Oppen Do Down.
Interaktiivinen runoteos voi myös olla vähemmän lukijaa osallistava, jolloin interaktiivisuus perustuu tekoprosessissa käytettyyn yleisön apuun esimerkiksi runon muodossa tai teoksen toteutuksessa. Tällaisesta teoksesta hyvä esimerkki on Nokturnossa julkaistu Stephanie Stricklandin Ringing the Changes, joka pohjautuu muodoltaan vanhaan englantilaiseen kellonsoittometodiin, jossa seitsemän kellon kaikki erilaiset soittojärjestykset käydään läpi ilman, että yksikään toistuu.
Muistiinpanoja
Vuorovaikutteisia kineettisiä runoja vuosilta 1997–1999. Interactive kinetic poems from 1997-1999.
Vuorovaikutteinen runoteos.
An interactive poem.
Vuorovaikutteinen dokumentaaripohjainen elämänvirta-simulaatio.
A life-simulator program of one Blue Man, an individual with many issues.
Ammuskele maata lähestyviä sanoja ja väistele vihollisen tulitusta Space Invaders -klassikkopelin tyyliin.
Shoot ’em up poetry game, in Finnish and Swedish.
Kokoelma animoituja kirjaineläimiä.
Animated letter animals.