Hyppää sisältöön
  • Ajankohtaista
  • Numerot
  • Runoilijat
  • Teokset
  • Nokturno?
  • Satunnainen
  • English

Nokturno.fi

Nokturno.fi

Digitaalista ja kokeilevaa runoutta

Laji

äänirunous

Kirjallisuushistoriallisesti ääneen perustuvan runouden esittäminen on edeltänyt tekstimuotoista runoutta. Usein äänirunoudella kuitenkin viitataan erityisellä tavalla äänteitä, äänenpainoja, rytmiä, musiikillisuutta ja muita kielen auditiivisia elementtejä hyödyntävään runouteen. Tällaisessa runoudessa äänenkäyttö ja rytmi ovat keskeisessä osassa. Runon sisältö ei ole aina palautettavissa kielen semanttiseen (merkitysopilliseen) merkitykseen ja äänirunous lähenee siinä mielessä äänitaidetta sekä musiikkia. Äänirunous voidaan ymmärtää minä tahansa ääneen luettuna runoutena sisältäen esimerkiksi  äänimuotoiset runotallenteet ja esitetyn runouden perinteen.

Äänipohjainen runous voi olla myös osallistavaa; esimerkiksi Jim Andrewsin Oppen Do Down on äänirunogeneraattori, joilla lukija voi itse luoda erilaisia äänimaisemia ääniä yhdistelemällä.  Äänirunoudella on yhteys myös videorunouteen, jossa ääntä käytetään usein keskeisenä elementtinä. Lisäksi ääni voi toimia yhteistyössä tekstipohjaisen runon kanssa, esimerkiksi Milka Luhtaniemen ja W:n teoksessa Neljä koetusta pysyä.

 

Muistiinpanoja:

  • varsinainen äänirunous ja ääneen luettu runous
  • yhteys musiikkiin ja äänitaiteeseen
  • Läheisiä lajeja myös lavarunous, spoken word, rap (vrt. esitys)
  • suullinen perinne, auditiivisuus kaikessa runoudessa, rytmillisyys
  • Kirjallisen ja suullisen esityksen suhde, performatiivisuus
  • Onko teksti runoutta ilman semanttisesti ymmärrettävää kieltä? Voiko rytmi olla runoa?
  • Saila Susiluoto ja Antti Nykyri: Oratorio (https://oratorio.fi/kuuntele/), paikkasidonnaisuus
  • Nokturnossa myös esimerkiksi Jouko Kivinen, Kosma Sahlman, Tero Nuolio: Melulankku | Noiseboard
  • Brian. M Reed: ”But – what is a poem? Is it something heard? Overheard? Performed? Read silently on the page? Or, as Susan Stewart has argued, is it ultimately corporeal, a bodily rhythm […]?” (Perloff, 270)

Lisälukemistoa: 

  • Marjorie Perloff (ed.) 2009, The Sound of Poetry / The Poetry of Sound. Chicago: The University of Chicago Press.

Kaksi äänirunoa

Outi-Illuusia Parviainen, Øystein Hauge

Kaksi äänirunoa ääni- ja sanataiteilijoiden workshop- ja näyttelyprojektista Tanskan Roskildessa 2004.
Two sound poems from a workshop and exhibition project at Roskilde, Denmark, 2004.

yhteistyö | äänirunous
« Edellinen 1 … 14 15 16

NOKTURNO.FI
Digitaalista ja kokeilevaa runoutta

Ota yhteyttä 
Twitter  @Nokturno_fi

RUNOYHDISTYS NIHIL INTERIT RY
Karjalankatu 2 B 24, 00520 Helsinki
ISSN 2490-0265
Tietosuojaseloste