”Miksi digitaalisessa maailmassa pitäisi imitoida paperilla olevaa runoutta? Miksi imitoisin kolmiulotteista reaalimaailmaa, kun selainpohjainen ilmaisu ei kuitenkaan ole sitä?” Näin tuumii suomalaisen videorunouden edelläkävijä J.P. Sipilä Nokturnon kesänumeroon antamassaan haastattelussa. Sipilän ajatuksissa on vissi jujunsa: digitaalisella ilmaisulla on suhteessa paperille painetun kirjallisuuden käytänteisiin omat monialaiset toimintalogiikkansa ja traditionsa; oma(t) mielensä. Ranskalainen filosofi Gilles Deleuze (1925–1995) kirjoittaa teoksessaan Nietzsche […]
Mielistä ja märehtimisestä
Kirjallisuuksien digitaalista historiaa
Kun Dante Alighierin (1265–1321) poismenon seitsemättäsadatta vuosipäivää kokoonnuttiin muistelemaan viime syksynä Oxfordin yliopiston Ashmolean Museumiin, oli vieraiden joukossa (ainakin) yksi androidi. Ai-Da, ”maailman ensimmäinen ultrarealistinen robottitaiteilija”, oli generoinut juhlanäyttelyyn valikoiman Jumalaisen näytelmän tekstimassasta innoittuneita runoja, joita myös itse lausui tapahtumassa. Näyttelyn raamittaminen ja siitä uutisointi otti häpeämättömän antropomorfisia kierroksia. Runoilevan robotin ensisijaiseksi tehtäväksi hahmottui, parhaan […]
Ukrainalaista nykyrunoutta
Volodymyr Bilykin kokoelmassa ”Дурисвіт” (työnimi; ”Huijari” tai ”Valehtelija”) on kyse kulttuurisen jatkuvuuden ilmaisemisesta kielen visuaalisia keinoja hyödyntäen. Bilykin tekstit ovat typografisesti kohosteisia kollaaseja, jotka ammentavat sisältönsä ja ilmaisulliset ratkaisunsa ukrainalaisesta kaunokirjallisesta traditiosta. Kirjailijan mukaan kollaasit on toteutettu ”takaperoisesti”: tradition innoittama ilmaisu on itsessään uutta ja ennenkokematonta, mutta runot on toteutettu paperille yhdistelemällä palasia aiemmista kaunokirjallisista […]
Runoutta erilaisissa paikoissa
Yhdysvaltalaisen Cliff Watsonin videomuotoinen teos syntyi osaksi monilajista spekulatiivisen fiktion teosta 6-foot pine: life and romance in the chrondemic age. Storage closet on alunperin lisätyn ja virtuaalitodellisuuden teknologioin toteutettu kohtaus, jossa varastokaapista aukeaa mielikuvituksellinen näkymä. Videomuotoista teosta varten Watson lisännyt kohtaukseen vielä kertojanäänen. Teoksen kuvauksessa Watson avaa monikerroksista prosessia, jossa yhdistyvät erilaiset digitaaliset teknologiat. Helsingin […]
Vieraskuraattorinumero: Ujo systeemi, vihapuheen kääntäjä ja peli, jonka voi vain hävitä
Tässä esiteltävät teokset ovat saaneet alkunsa huhtikuussa 2021 järjestetystä kolmipäiväisestä Digital Literature Hackathon -tapahtumasta, jossa tutustuttiin muihin alan tekijöihin ja kehiteltiin ryhmissä konsepteja uusille digitaalisen kirjallisuuden teoksille. Kaikkien tässä numerossa julkaistavien teosten taustalla olevat työryhmät ovat siis muotoutuneet näitä teoksia tehdessä. Teoksissa toistuvat ilmastonmuutokseen, luontoon ja kommunikaatioon kytkeytyvät tematiikat. Muodon tasolla teoksissa korostuvat pelillisyys, koneoppiminen […]