6-2017

Kolmiulotteisia kirjaimia ja miniatyyrimaisemia vuoden viimeisessä numerossa

Nokturnon vuoden 2017 viimeinen numero tarjoilee poikkitaiteellisia teoksia ja esittelee suomalaisen konerunouden historiaa.

Suomalaisen digitaalisen runouden pioneerin Arto Kytöhongan tuotantoa käsittelevässä esseesarjassa julkaistaan tällä kertaa Teemu Ikosen kirjoittama Kytöhongan runogeneraattoreita käsittelevä teksti. Sitä täydentää Heikki Sauren essee ”Missä on ´mikä tahansa´-näppäin?”, käytännönläheinen katsaus Kytöhongan ja Kari Seitsosen yhteistyöhön ja generaattorien vastaanottoon 1990-luvun vaihteessa. Ikosen ansiokas esittely julkaistaan myös joulukuussa ilmestyvässä Tuli&Savu -lehden Kone-teemanumerossa.

Muun muassa monikielisestä Sivuvalo-projektista tutun Daniel Malpican ja japanilaisen äänitaiteilija Tomomi Adachin yhteisteos Time to deliver: X³ on nyt myös nähtävillä Nokturnossa. Malpican äskettäin julkaistun Written with X -kirjan teema jatkuu 3D-tulostinta, monikielisiä käännöksiä ja Adachin äänimaisemaa yhdistävässä esityksessä, joka nähtiin aiemmin tänä vuonna osana berliiniläisen Lettrétage Literature Housen järjestämää tapahtumaa.

Swoonin eli belgialaisen Marc Neysin kolmessa videossa huolellinen äänisuunnittelu yhdistyy limittäiseen, eri lähteistä ammennettuun kuvastoon. Swoonin videoiden pohjana on vuosien varrella ollut lukuisten tunnettujen runoilijoiden tekstejä. Aleppo-videossa Al Jazeeran uutislähetyksistä poimitut rivit kohtaavat Howie Goodin runon. Cecília Meirelesin runoon perustuva, Neysin äidille omistettu Despedida – Farewell sisältää myös suomalaisen Jan Eeralan videomateriaalia. The Grave Dug by Beasts -videossa taas Dave Bontan Clive Hicks-Jenkinsin maalauksista inspiroitunut teksti saa lisäkerroksia Neysin luomassa audiovisuaalisessa ympäristössä.

Nokturno täydentyy myös Sanna Rämön kahdella runolla, aiemmin Nuori Voima -lehden visuaalisen runouden teemanumerossa julkaistulla Alaviitteellä sekä yhdellä uudella, kielellisyydellä leikkivällä runolla. Alaviite kääntää päälaelleen leipätekstin ja alaviitteiden välisen suhteen hyödyntäen oivaltavasti valkoisen sivun tilaa. Aiemmin videorunolla Nokturnossa debytoineen Hanna Stormin äänirunot ovat kotoisin laajemmasta kokonaisuudesta, runo-ääni-installaatio Kapeasta laidasta kiertyvä jatkuva kehystäminen on aiemmin ollut esillä Third Space -galleriassa Helsingissä.

Tässä numerossa mukana on myös Kolera-kustantamon nokkamiehenäkin tunnettun runoilija Susinukke Kosolan (Daniil Kozlov) videoruno Rojusi ovat lyhytnäköisyyteni patsaita. Dramaattiseen musiikkiin nojaavassa videossa esineet ja heijastukset luovat muutoksen tilassa olevan asetelman arjen miniatyyrimaisemaan.

Seuraava Nokturnon numero ilmestyy helmikuussa 2018. Sitä ennen tammikuussa käynnistyy kuitenkin haku kevään digitaaliseen residenssiin, joka toteutetaan tällä kertaa huhti-toukokuussa.

Nokturno kiittää runoilijoita, lukijoita ja rahoittajia ensimmäisestä kokonaisesta uuden kauden toimintavuodesta!

Onko sinun tiedostokansioidesi kätkössä uutta digitaalista tai kokeellista runoutta? Lähetä meille runojasi osoitteeseen . Seuraavan numeron deadline on 2.2.2018.

(Kuva Daniel Malpican ja Tomomi Adachin esityksestä Time to deliver: X³)

 

Teokset

Kaksi äänirunoa

Kaksi äänirunoa runo-ääni-installaatiosta Kapeasta laidasta kiertyvä jatkuva kehystäminen.
Two sound poems from Kapeasta laidasta kiertyvä jatkuva kehystäminen.

äänirunous