Kentucky Route Zero

Suuren amerikkalaisen romaanin konseptia mukaileva “suuri amerikkalainen peli”.
“Kentucky Route Zero on pelien lähin vastine suurelle amerikkalaiselle romaanille. Pinnalta se on kertomus ikääntyneen lähetti Conwayn viimeisestä kuljetusmatkasta. Erilaiset kohtaamiset ovat kokemuksen selkäranka, ei saapuminen perille. Taustalla on kaikuja etelän gotiikasta ja maagisesta realismista: joukko yhteiskunnan kelkasta tippuneita hahmoja kulkee taloudellisen taantuman jälkeisissä välitiloissa.”
Esitelty Aleksandr Manzosin kuratoimassa pelitaiteen ja kirjallisuuden numerossa 4-2020.

“A great American game” following the concept of the great American novel.
“It is not excessive to claim that Kentucky Route Zero is the closest game equivalent to the great American novel. It is framed by a narrative of an aging courier called Conway, on his final delivery run. Different interactions on the road form the backbone of the experience, not reaching the destination. The game’s backdrop is based on Southern Gothic and magical realist traditions: a group of travelers who have fallen outside of society are wandering in the aftermath of a financial downturn.
Presented as part of Nokturno’s guest curated issue on game art and literature 4-2020, curated by Aleksandr Manzos.


 

 

 

Näytevideo | Video excerpt from the game

Pathologic 2

Eettisiä ja yhteiskunnallisia kysymyksiä käsittelevä vahvan kirjallinen peli.
“Jossain Venäjän syrjäisillä aroilla sijaitsevassa pikkukaupungissa puhkeaa rutto. Epidemia toimii alkusysäyksenä saada pelaaja tekemisiin kaupungin eri toimijoiden kanssa. Nämä on usein kirjoitettu kuvastamaan tiettyjä vastakkaisia ajatuksia ja arvoja: luonto vastaan tiede, yksilö vastaan yhteisö, perinteet vastaan kehitys. Kaikki tämä ilmaistaan runsaalla, filosofisella monivalintadialogilla.”
Esitelty Aleksandr Manzosin kuratoimassa pelitaiteen ja kirjallisuuden numerossa 4-2020.

Literary game addressing ethical and societal questions.
“A plague breaks out in a small village somewhere on the remote steppes of Russia. The epidemic acts as a catalyst for the player to interact with the various characters in the town. These are often written to reflect certain opposing ideas and values: nature vs. science, the individual vs. the community, tradition vs. progress. All these are expressed as a rich, philosophical multiple choice dialogue.”
Presented as part of Nokturno’s guest curated issue on game art and literature 4-2020, curated by Aleksandr Manzos.


 

 

 

Näytevideo | Video excerpt from the game

7 kinetic poems

Seitsemän mustavalkoista ohjelmoitua kineettistä runoa videoversioina.
Seven black and white programmed kinetic poems in video format.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

6 poems

Kuuden eläinaiheisen menetelmällisen runon sarja.
A series of six animal-themed procedural poems.

 “I started with a list of animals and a separate list of butterflies and moths then scrolled through to see which animal names jumped out at me. Once I had decided which animal(s) would go in my title, I scrolled back through the list looking for animal names that, when written beside one another, could tell a small story. I kept two versions of each poem while I wrote: one with the parts of the animal names that flowed coherently to form a poem and another with the full names to partially grey out once the piece was finished.”

Postitaide 2020

Tämä runouslehti Tuli & Savun postitaideliite sisältää viime vuonna esitetyn kirjoituskutsumme sadon.

Edustettuina ovat kaikki tekijät, jotka lähettivät meille töitään. Tähän Nokturnossa julkaistavaan versioon teokset on pyritty saamaan mukaan mahdollisimman kokonaisina. Siitä puuttuu ainoastaan aivan muutama, joita ei ollut mahdollista skannata ja esittää kaksiulotteisina. Painettu vihkomuotoinen versio on lähetetty niille tekijöille, jotka liittivät mukaan osoitteensa. Kaikki teokset tulevat lisäksi esille ainakin Jyväskylän kaupunginkirjastoon myöhemmin varmistuvana ajankohtana.

Postitaide (engl. mail art) kehkeytyi 1950- ja 60-luvulla, ja sillä on yhteyksiä monitaiteiseen Fluxus-ryhmittymään. Muodoissaan se voi hyödyntää esimerkiksi kollaasia, visuaalista runoutta ja muita kuvan ja tekstin yhdistelmiä, mutta sitä ei määrittele mikään tietty muoto tai tekniikka vaan ainoastaan se, että teos lähetetään postissa. Kutsussamme muoto ja tekniikka olivat vapaat, ja ehdotimme osviitaksi ainoastaan teemaa ”2020”.

Kiitokset kaikille tekijöille ilahduttavan runsaasta ja monipuolisesta sadosta!

* * *

This mail art publication – a supplement to the poetry magazine Tuli & Savu – contains the contributions to our call announced last year.

All the artists and their works are represented here as comprehensively as possible. We have made slight omissions only in a very few cases where a work proved impossible to scan and represent two-dimensionally. Those artists who included their address have received a printed version of the supplement by mail. In addition, all the works will be exhibited physically at the Jyväskylä City Library in Finland at a later date, and possibly at some other venue as well.

Mail art, which emerged in the 1950s and 1960s and has affinities with, for example, the Fluxus movement, encompasses a wide range of techniques, such as collage, visual poetry, and other combinations of word and image, but it cannot be restricted to any single form. Mail art is defined only by the fact that it is sent via mail. In our call, we announced that the form and technique are free, and suggested only a theme of “2020”.

Many thanks to all contributors for an ample amount of varied works!

 
 
kollaasi postitaide2020

 

A. M., Aino Nyman, Anna Mari Räsänen, Anu Avikainen-de Boer, Armi Vuorinen, Arwen Orajärvi, Carlos Lievonen, Ee Alasentie, Eija Junno-Pihlainen, Einari Aaltonen, Eino Lönnroth, Elias Simelius, Elina Lahti, Elina Ryynänen, Elli-Maria Lamminen, Federico Federici, Hanni Jernvall, Harto Hänninen, Heidi Halonen, Heidi Naumanen, Helena Niemelä, Helena Kallio-Koski, Heleä, Henri Harsu, Joki_Pathirane, Horst Tress, Ilpo Niemelä, Janna Jokitulppo, Jenni Nikinmaa, Jere Kilpinen, Johanna Hartikainen, Jorma Martikainen, K. Kallio, Jukka Aulavuori, Kaarlo Törmä, Kaija Rantakari, Kaius Peltola, Karri Kokko, Katrina Okhrimenko, Kirsikka, Lauri Hei, Leena Arhippainen, Leena Sainio, Lukas Mattila Tavares, Melina Siekkeli, Merja H. Lepistö, Mervi Kariniemi, Merja Turpeinen, Mia Maria Ylöstalo, Mia Seppälä, Miia Romo, Miima Aniara, Mika Sirviö, Mirjo Anttola-Hakala, Nea Huuhtanen, Nimetön, Nimetön, Nimetön, Nimetön, Noora Moberg, O.R. Helle-Kotka & S. Telkki-Kova, Okra Sinopia, Pia Krook, Pia Walden, Pirja Peltomäki, Riikka Uhlig, Roosa Valtonen, Ruu Raasu, Sari Harsu, Siiri Koponen, Sinna Pitkänen, Taina Valkonen, Toivo Lehtinen, Tatu Liimatainen, Tuija Välipakka, Tomi Hyttinen & Elina Ikävalko, Tuomas Taskinen, Unna Takalo, Verneri Salonen, Virpi Alanen, Vuokko Hildén, Zahrai Al-Zahu, Zoila Forss.

 
 

Download file:
Postitaide 2020