Nokturnon kesäkuun numerossa pääset tutustumaan kevään digitaalisen residenssin tuloksiin sekä sosiaalisesta mediasta ja pelimaailmasta inspiroituneeseen runouteen. Mukana on myös sanasto menetelmällisestä kirjoittamisesta kiinnostuneille sekä poeettinen näyttelyteksti.
Tämän numeron avaa Nokturnon kevään digitaalisessa residenssissä työskennelleen runoilijan ja tutkijan Niina Oisalon videorunoteos Mesipyydys – videoruno ihmisille ja mehiläisille. Monikerroksinen ja kiehtova teos on syntynyt toukokuun residenssin aikana ja sitä ovat inspiroineet niin elokuvaohjaaja David Lynchin kuin tanssielokuvan pioneeri Maya Dereninkin tuotanto. Teoksen taustoihin pääset tutustumaan Oisalon Liikkuvan runouden laboratoriossa. Sieltä löydät residenssin laajan, videorunoutta monesta eri näkökulmasta käsittelevän tekstikokonaisuuden.
Karoliina Tervosen Instagram-aiheiset runot ovat syntyneet sosiaalisen median kyseenalaisten ja vieraannuttavien piirteiden inspiroimana. Rakenne – kirkkaus – häivytys on kolmiosainen visuaalista ja konkreettista runoutta yhdistävä sarja, joka ottaa kantaa tapaan, jolla esitämme itseämme yhdessä laajimmalle levinneistä sosiaalisen median kanavista.
Somesta sukelletaan pelien maailmaan Paavo Kässin Alkuluku-vihkoon (Esterin kirja, 2018) pohjautuvassa valikoimassa. Kässi on paitsi runoilija myös pelikäsikirjoittaja ja muusikko. Nokturnossa julkaistava runovalikoima nostaa esille Alkuluvun yhden keskeisen teeman, kuolemisen pelimaailmassa. Millaista on kuolla peleissä – ja millaista herätä henkiin aina uudelleen? Pelikäsikirjoittamisesta kiinnostuneille voi suositella runojen taustaksi Kässin Noesis-verkkolehdessä julkaistua esseetä Pelikäsikirjoittamisen vaikea taito.
Näyttelyteksti on taidenäyttelyn yhteydessä esillä oleva teksti, joka esittelee näyttelyn keskeisiä ideoita ja näyttelykokonaisuuteen kuuluvia teoksia. Näyttelytekstien muoto on usein huomiotaherättämätön, mutta toisin oli touko-kesäkuussa turkulaisessa Titanik-galleriassa nähdyssä vauva.fi -näyttelyssä. Lucia Leucin, MSL:n, Jaakko Pallasvuon ja Anni Puolakan näyttelyn teksti asettuu kokeellisten näyttelytekstien jatkumoon, jossa koetellaan lajin mahdollisuuksia ja rajoja. Nyt Nokturnossa julkaistava teksti näyttäytyy omalakisena runollisena teoksena, joka viittaa näyttelyyn, mutta muodostaa oman universuminsa. Cut up -menetelmälle pohjautuvaa tietokoneohjelmaa käyttävä teksti käsittelee vauvaa sekä konkreettisena että teoreettisena ajatuksena. Tekstin syntyyn on mahdollista tutustua vielä lisää tekijöiden haastattelussa Taide synnyttämässä – näyttelytekstin anatomiaa.
Teemu Ikonen, Juri Joensuu ja Marko Niemi ovat tehneet uraauurtavaa työtä kootessaan ensimmäisen kattavan suomenkielisen menetelmällisen kirjoittajan sanaston. Alunperin viime vuonna ilmestyneessä Menetelmällisen kirjallisuuden antologiassa (toim. Teemu Ikonen, Post-Oulipo ry. & MKS) julkaistu sanasto kokoaa yhteen alan keskeiset käsitteet ja joukon vähemmän tunnettuja menetelmiä sääntöihin perustuvaan kirjoittamiseen. Jotkin menetelmistä ovat tuttuja illanviettojen seuraleikeistä ajalta ennen älypuhelimia, osassa kirjoittaja saa laittaa peliin kaiken kielellisen ajattelunsa sääntöjä seuratessaan. Menetelmät auttavat hahmottamaan menetelmällisen kirjallisuuden perinnettä mutta tarjoavat myös oivia keinoja kirjoituslukosta kärsiville kirjoittajille.
Nokturnon seuraava numero ilmestyy elokuun lopussa, teostarjoukset ovat tervetulleita aina 2.8. asti. Elokuun loppuun asti on mahdollista osallistua runouslehti Tuli & Savun ja Nokturnon yhdessä järjestämään postitaidenäyttelyyn. Osallistumisohjeet sekä lisää tietoa tästä visuaalista ja tekstitaidetta yhdistävästä lajista löydät täältä.
Nokturno toivottaa lukijoilleen aurinkoista ja runoudentäyteistä kesää!
(kuva Niina Oisalon teoksesta Mesipyydys – videoruno ihmisille ja mehiläisille)