Tekstualisointi

Poistamisesta, korvaamisesta ja päällekirjoittamisesta.

Silloin tällöin, ennen nukahtamista, ajattelen pelillisen runouden Graalia. Minä nimittäin unelmoin sellaisesta pelistä, joka olisi myös itseään kirjoittava runoteos.

Mikä yhdistää klassisia retropelejä, kuten Space Invaders, Pac-Man, Pong ja Breakout, Scorched Earth, Tetris, tai vaikkapa Laivanupotus eli Battleship tai Matopeli eli Snake? Pohdittaessa runouden ja pelien yhdistämistä, mainitut pelit voisivat tulla ensimmäisenä mieleen. Entäpä, jos sen sijaan että keksisi pyörän uudestaan, ottaisi toimivan mekaniikan ja käyttäisi sitä, korvaisi pelin visuaaliset symbolit kirjaimilla ja/tai sanoilla? Listatun kaltaiset pelit ovat itsessään generatiivisia; pelaamisen aikana näytöllä tapahtuu muutoksia: jotakin poistetaan, lisätään tai muutetaan pelaajan ja pelin vuorovaikutuksen seurauksena. Esimerkiksi Snakessa käärmeen hännän pituus kasvaa sen kerätessä pelikentälle ilmestyvää “ruokaa”. Sen voi helposti nähdä kirjaimina, jotka puolestaan voisivat muuttua luikertelijan häntään kirjoittautuvaksi runoksi.

Yksi tällainen – pelattavuudeltaan ja luettavuudeltaan mukavan tuntuinen – sovitus on Tatu Pohjavirran ja Eino Santasen Space Invaders -klooni ABC Invaders, jossa ammuskellaan maata lähestyviä proosarunoja yhä kiihtyvään tahtiin.

Käytännössä minkä tahansa graafisen symbolin voi korvata millä tahansa kirjaimella tai kirjainyhdistelmällä, olipa lautapelitermein kysymys sitten pelilaudasta tai pelimerkeistä. Näin toimimalla peli muuttuu proseduraaliseksi teokseksi, jossa pelin toiminnallisuus ja pelaajan toiminta ohjaavat kirjoittamista.

Tällainen lähestymistapa sopii erityisesti minimalistisiin, yksinkertaisen nerokkaisiin, usein yhden idean varaan rakentuviin peleihin, ja kääntyy parhaiten käsitteelliseksi runoudeksi. Tuloksena on helposti satunnaiselta tuntuvaa nonsensea, joka ei aina kykene perustelemaan omaa paikkaansa siinä määrin kuin se etäännyttää pelin alkuperäisestä vetovoimasta. Ehkä tällaiseen peliin kannattaa tuoda jokin lisäulottuvuus: vaikkapa niin, että pelaaja saa lisäpisteitä, mikäli hän onnistuu kirjaimista koostuvien tetris-palikoiden avulla romahduttamaan tunnistettavia sanoja muodostavia rivejä.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö tuloksena voisi olla kiinnostavia kokeiluja, kuten ABC Invaders, sekä käyttökelpoisia työkaluja matkalla kohti tulevaisuutta ja pelillisen runouden seuraavaa aaltoa.

Luettavaa:

Juri Joensuu: Menetelmät, kokeet, koneet (Poesia 2012)

Pelattavaa:

PAC-MAN 30 vuotta (koko näyttö)